Jackie Chan, Pekin Operası'nda Aktör Olmak Üzere Eğitilmişti!

Jackie Chan, Pekin Operası'nda Aktör Olmak Üzere Eğitilmişti!
Jackie Chan, Pekin Operası'nda Aktör Olmak Üzere Eğitilmişti!

Hong Kong doğumlu ünlü aktör Jackie Chan, Pekin Operası için yetiştirilen çocuklardan biriydi. Henüz yedi yaşındayken, babası Avustralya'da iş bulunca, Jackie'yi beraberinde götüremeyeceği için onu, gelecek 10 yılını geçireceği Çin Drama Akademisi'ne kayıt ettirdi. Bu okulun amacı, öğrencilerini Pekin Operası'na hazırlamaktı. Pekin Operası, bilinen tüm diğer operalardan farklı bir tarza sahip olduğu için eğitimi esnasında Jackie, savaş sanatları, akrobasi, şan ve oyunculuk dersleri aldı. Çin Drama Akademisi'ndeki eğitim, çok zorlu ve sertti. Öğrenciliği devam ederken Jackie Chan, sekiz yaşında bir Kanton filminde ilk oyunculuk deneyimini yaşadı ve yaşı ilerledikçe dublör olarak filmlerde çalışmaya başladı. 17 yaşında akademiden mezun olduktan kısa bir süre sonra Chan, Hong Kong film endüstrisinde korkusuzluğuyla nam salmış bir dublördü.  Sonraki yıllarda Jackie Chan, Avustralya, Hong Kong ve ABD arasında mekik dokuyarak oyunculuk ve yönetmenlik kariyerinde emin adımlarla ilerledi.

PEKİN OPERASI'NDAKİ KARAKTERLER 

Pekin Operası'nda Sheng (erkek), Dan (kadın), jing (boyalı yüz-erkek) ve chou (komik karakter) olmak üzere 4 önemli rol kategorisi vardır. Bunun dışında da yan roller bulunmaktadır. Bir aktör genellikle tüm opera eğitimini bu genel kategorilerdeki tek bir role adar.

Sheng veya erkek rolleri, üç tipe ayrılmıştır. Laosheng, yaşlı bir adam, tipik olarak üst düzey bir yetkili veya subaydır. Yaşına bağlı olarak uzun siyah, gri veya beyaz sakal giyer ve yüksek rütbesinden dolayı, Ming Hanedanlığı tarzında genellikle ejderha desenleri ile işlemeli tören elbiseleri giyer.

Başka bir erkek rolü, Xiaosheng veya genç bir adamdır. O da ve diğer romantik dramalarda görüldüğü gibi falsetto denen yüksek perdeden sesle şarkı söylüyor. Zorlu şarkı stili yüzünden, bu rolü oynayan en popüler aktörlerin çoğu aslında kadınlardı.

Üçüncü tip olan Wusheng, dövüş ustası, asker veya haydutlardır. Güçlü yanları şarkı söylemek değil, akrobasidir. Özel bir wusheng türü de Budist rahip ve seyyahlara Hindistan'a gidip Çin'e dönmeleri esnasında eşlik eden Maymun Kralı Sun Wukong'dur. Maymun Kral, repertuardaki en popüler karakterlerden biridir.

Dan ya da kadın rolleri de benzer şekilde kendi içinde ayrılır. Kadın karakterler içinde en rafine olan Qingyi, elit bir karakterdir ve yüksek perdeden şarkı söyler. Genellikle bir metreye yakın uzunlukta kolları olan basit fakat şık bir kostüm giyer. İyi bir Qingyi aktörü bu kolları usta hareketlerle, endişe, utangaçlık ya da hüznü göstermek amacıyla kullanabilir.  Başka bir kadın karakteri de neşeli ve hayat dolu olan, bekar Huadan'dır. O, cariye, hizmetçi ve büyüleyici bir kızdır. Kostümleri genelde Qingyi tarafından giyilen kıyafetlerden daha renklidir ve baştan çıkaran hareketlerle yürür. Sık sık sağ elindeki kırmızı bir mendili sıkar. Diğer kadın rolleri Laodan denen yaşlı kadınlar ve Daomadan yani savaşçı kadınlardır.

Günümüzde, Dan rolleri kadınlar tarafından oynanır, ancak Qing Hanedanlığı döneminde, kadınların sahneye çıkması yasaktı ve erkekler tüm karakterleri canlandırmaktaydı. Dan'in orjinal anlamı, "kadın taklidi"dir.

Jing, yani boyalı yüz rolü, tüm farklı kategorilerin içinde en dikkat çekenidir. Jing, genellikle cesur ve güçlü bir general ya da eşkıya lideridir. Kalın tabanlı çizmeleri ve içi doldurulmuş bir kostüm giydiği için aktör normalden daha iri ve görkemli görünür. Ancak en dikkat çeken özelliği, boyalı yüzüdür. Bu yüz, tasvir edilecek karaktere bağlı olarak baş döndürücü bir stil ve renklerle boyanır.

Boyalı yüzün makyajı, o karakterin duygularını yansıtacak şekilde yapılır. Siyah yüz, dürüst ve uzlaşmaz karakteri, kırmızı yüz, sadık bir savaşçının yüzüdür. Yağlı beyaz makyaj ise hikâyenin kötü karakteri General Cao Cao'ya kurnaz ve kötü karakterini temsil etmek üzere yapılır. Mavi renk, çoğunlukla haydutlar için, altın ve gümüş ise sadece doğaüstü karakterlerde kullanılır. Birçok boyalı yüz, daha derinlikli ve karmaşık karakterleri sembolize etmek amacıyla, çeşitli renkleri karıştırıyor.

Son rol türü olan Chou, boş, komik, eğlenceli ama aynı zamanda da çekilmez bir karakterdir. Can sıkıcı bir bilgin veya prens olarak ortaya çıkabilir. Chou doğaçlama yapabilir ve çağdaş referansları kullanarak seyircilerle iletişim kurabilir. Erkek Chou, burun ve gözlerin etrafına uygulanan küçük bir beyaz makyaj lekeleriyle kolaylıkla farkedilirken, kadın chou, komik bir etki yaratmak amacıyla, yüz hatlarını abartılı bir makyajla ortaya çıkartır.

Hazırlayan: Özlem Arıkan Serbez